یک شنبه 29 آذر 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

شب يلدا مبارك

 

 

شب یَلدا یا شب چلّه[۱]یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است.[۲] در این جشن، طی شدن بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کرهٔ شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود.

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. خانواده‌های ایرانی در شب یلدا، معمولاً شامی فاخر و همچنین انواع میوه‌ها و رایج‌تر از همه هندوانه را مهیا و دور هم صرف می‌کنند. پس از صرف تناولات، قصه‌گویی پیرترها برای دیگر اعضای فامیل و همچنین فال‌گیری با دیوان حافظ رایج است.[۳] در لرستان به شب یَلدا (چله)، «شو اول قاره» (قاهاره) می‌گویند.

 

استان گیلان

در گیلان هندوانه را حتماً فراهم می‌کنند و معتقدند که هر کس در شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگی نمی‌کند و در زمستان سرما را حس نخواهد کرد. «آوکونوس» (آو= آب و کونوس = ازگیل) یکی دیگر از خوردنی‌هایی است که در این منطقه در شب یلدا رواج دارد و به روش خاصی تهیه می‌شود. در فصل پاییز، ازگیل خام را در خمره می‌ریزند، خمره را پر از آب می‌کنند و کمی نمک هم به آن می‌افزایند و در خم را می‌بندند و در گوشه‌ای خارج از هوای گرم اتاق می‌گذارند.

ازگیل سفت و خام، پس از مدتی پخته و آبدار و خوشمزه می‌شود. آوکونوس در اغلب خانه‌های گیلان تا بهار آینده یافت می‌شود و هر وقت هوس کنند ازگیل تر و تازه و پخته و رسیده و خوشمزه را از خم بیرون می‌آورند و آن را با گلپر و نمک در سینه‌کش آفتاب می‌خورند. در گیلان در خانواده‌هایی که در همان سال پسرشان را داماد یا نامزد کرده‌اند رسم است که طبقی برای خانواده نوعروس می‌فرستند. در این طبق میوه‌ها و خوراکی‌ها و تنقلات ویژه شب چله به زیبایی در اطراف آراسته می‌شود و در وسط طبق هم یک ماهی بزرگ (معمولاً ماهی سفید) تازه و خام همراه با تزیین سبزیجات قرار می‌گیرد که معتقدند باعث خیر و برکت و فراوانی روزی زوج جدید و همچنین سلامت و باروری نوعروس می‌گردد.

 

 




پنج شنبه 13 آذر 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

♥کتاب♥6

کتاب، سفینه‌ای است که اقیانوس بیکران زمان را درمی‌نوردد.

"فرانسیس بیکن"




پنج شنبه 12 آذر 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

♥کتاب♥5

«کتاب راستین همان است که پا به تنهایی ما میگذارد.»




پنج شنبه 12 آذر 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

♥کتاب♥4

ايراني ها در روز فقط

18 دقيقه و47 ثانيه

كتاب ميخوانند

و این آمار جای تاسف و تامل دارد...

«کتاب،بزرگترین اختراع بشر است.»




پنج شنبه 12 آذر 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

♥کتاب♥3

 کسی که کتاب را برای خواب رفتن می خواند،

هیچگاه بیدار نمیشود!

 




پنج شنبه 12 آذر 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

♥کتاب♥2

 

انسان های بزرگ میتوانند دو دقیقه بدون هوا ، دو هفته بدون آب و یک عمر بدون پول زندگی کنند ; اما بدون "کتاب" حتی یک لحظه هم زنده نمی مانند!

 




پنج شنبه 12 آذر 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

"دختر شینا"

 نام کتاب: دختر شینا

ناشر: سوره مهر

نویسنده: بهناز ضرابی زاده

قیمت: 8900تومان

تعداد صفحات: 263

«دختر شینا» عاشقانه‌ای است که نسروده‌اند بلکه آن را زندگی کرده‌اند؛ عاشقانه‌ای فراتر از لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد، خسرو و شیرین، رومئو و ژولیت و هزاران تلاش دیگری که ادیبان و هنرمندان انجام دادند تا عاشقانه‌ای را بسرایند؛ اما نه؛ این یکی عاشقانه‌ای است که زندگی شده است.

«دختر شینا» داستان زندگی عاشقانه «قدم‌خیر محمدی» با «شهید حاج ستار ابراهیمی» است که می‌تواند سحر هزاران عشق مثلثی و مربعی سریال‌های صداوسیما و فیلم فارسی‌های سینمای امروز را برملا کند.

«دختر شینا» عاشقانه‌ای است که زندگی شده و نشان می‌دهد که سبک زندگی ایرانی شیوه پاک و عاشقانه زیستن و فداکاری و ایثار را در بالاترین جایگاه و کیفیت داراست و این سبک زندگی ما را در جنگ تحمیلی پیروز کرد و امروز ما را در جنگ نرم فاتح خواهد کرد.

اما این پیروزی نیازمند «دختر شینا»های دیگری است چراکه «دختر شینا» یکی از هزاران مروارید گنج جنگ است که با ذره بین قلم نویسنده‌ای توانا برای همگان به نمایش درآمده است.

 

 




پنج شنبه 5 آذر 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

♥کتاب♥1

دو مشکل بزرگ در جامعه ما وجود دارد :

نخست اینکه همه من هستیم و ما را به رسمیت نمی‌شناسیم ،

و دوم اینکه کتاب نمی‌خوانیم .

 

 




پنج شنبه 5 آذر 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

عضويت رايگان كودكان پيش دبستاني

به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني دانش آموزان مدرسه امير كبير به عضويت رايگان كتابخانه در آمدند .

باتشكر از مربي دانش آموزان پيش دبستاني سركار خانم ليلا ترابزاده كه جهت عضويت بچه ها زحمت زيادي كشيدند .





تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان كتابخانه عمومي روستاي كلشتر و آدرس keleshterlibrarypl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.