یک شنبه 16 اسفند 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

سالروز تاسيس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور مبارك

سالروز تاسيس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور

مبارك

 




یک شنبه 16 اسفند 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

سالروز تاسيس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور

تاريخچه نهاد كتابخانه هاي عمومي

تاريخچه تأسيس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور

 

اولين قانون مستقل كتابخانه هاي عمومي در سال 1344 با تأكيد بر اداره كتابخانه هاي عمومي با محوريت هيأت امنا و انجمن هاي شهرستاني و تخصيص 5/1 در صد در آمد شهرداريها از تصويب مجلس وقت گذشت. اين قانون عليرغم اينكه كتابخانه هاي عمومي را دولتي نمي ديد تصريحي نيز نسبت به غير دولتي بودن آنها نداشت و حدود و اختيارات هيأت امنا را نيز مشخص نمي ساخت، اما در مجموع به لحاظ توجه به مديريت هيأت امنايي و تشكيلات كتابخانه ها و همچنين تخصيص 5/1 درصد از درآمد شهرداريها به اداره كتابخانه ها داراي نكات مثبتي نيز بود.

متاسفانه به واسطه قانون بودجه سال 1352 و برداشته شدن تكليف ياد شده از دوش شهرداريها، دست متوليان امور كتابخانه ها براي ايجاد حركت هاي بنيادين بسته شد. از اين رو با واگذاري مسئوليت تأمين هزينه ها به دولت و نيز با توجه به شرايط حاكم و تحولات حادث شده در جامعه و جنگ تحميلي، حركت چشمگيري در عرصه كتابخانه هاي عمومي رخ نداد و اين مجموعه در پايان دهه اول انقلاب اسلامي به عنوان اداره كل كتابخانه هاي عمومي ادامه فعاليت داد.

با ورود به دهه دوم پس از پيروزي انقلاب اسلامي و به صورت مشخص از سال 1368، هيأت امنا مجدداً فعاليت خود را آغاز كرد. در اين برهه رشد كمي و ساخت و ساز كتابخانه ها را شاهد هستيم به گونه اي كه تعداد كتابخانه هاي عمومي از 511 باب در اين سال به 1584باب درسال 1383 و در نهايت به 1763 باب تا پايان سال 88 رسيد. در حال حاضر بيش از 831280 متر مربع فضاي كتابخانه هاي عمومي در كشورمان وجود دارد. به هر حال تنگناهاي مربوط به منابع مالي محدود، فقدان مجوز جذب نيروي انساني، وجود كتابخانه­هاي غير مصوب به دليل منع گسترش تشكيلات و مديريت غير منسجم بر اين مجموعه ها، لزوم ارائه لايحه جديد را از سوي دولت به مجلس مسلم ساخت و به لطف خداوند و تصميم مجلس محترم شوراي اسلامي قانون "تأسيس و نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي" در جلسه علني روز يكشنبه مورخ 17/12/82 مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 25/12/82 به تأييد شوراي نگهبان رسيد و كتابخانه هاي عمومي به "نهاد غير دولتي" تبديل شد.

 

 

دلايل توجيهي ارائه لايحه قانون تأسيس و نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي كشور

 

1-     كاهش تصدي گري دولت و افزايش مشاركت مردم در تأسيس و اداره امور كتابخانه­ها.

2-  تصويب جايگاه كتابخانه هاي عمومي و ارتقاي منزلت آنها از طريق تغيير ديدگاهها نسبت به كاركرد و نقش بنيادين كتابخانه ها بر روند تحولات فرهنگي و اجتماعي.

3-  دادن شخصيت حقوقي و هويت مستقل به دبيرخانه هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور، انجمن ها و كتابخانه هاي عمومي به عنوان نهاد عمومي غير دولتي.

4-  افزايش اختيارات هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور در زمينه هاي مختلف از جمله امور مالي، اداري و استخدامي.

5-     پيشنهاد تخصيص درصدي از درآمد شهرداريها و لزوم جذب منابع جديد.

6-  لزوم ارتقاي جايگاه اعضاي هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور و انجمن هاي استان و شهرستان و ضرورت بازنگري در حدود وظايف و اختيارات آنها.

 

هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور با تركيب زير تشكيل مي گردد:

الف- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي(رئيس هيأت امنا).

ب- رئيس شوراي عالي استانها.

ج) معاون ذي­ربط از معاونت راهبردي رياست جمهوري اسلامي.

د- يك عضو از كميسيون فرهنگي به پيشنهاد آن كميسيون و تصويب مجلس شوراي اسلامي به عنوان ناظر.

ه- رئيس كتابخانه ملي.

و- پنج نفر از صاحبنظران و شخصيت هاي علمي، فرهنگي كشور كه حداقل دو نفر آنان را بانوان تشكيل دهند به پيشنهاد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و با حكم رئيس جمهور براي مدت چهار سال انتخاب مي شوند كه يك نفر از آنان به انتخاب وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان دبير كل هيأت امنا مسئوليت اداره امور دبيرخانه را به عهده خواهند داشت.

 

انجمن كتابخانه هاي عمومي استان با تركيب زير تشكيل مي شود:

الف- استاندار (رئيس انجمن استان)

ب) مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان (دبير انجمن).

ج) رئيس سازمان آموزش و پرورش استان.

د) معاون برنامه ريزي استانداري.

ه) رئيس شوراي اسلامي استان.

و) چهار نفر از شخصيتهاي حقيقي يا حقوقي كه حداقل يك نفر آنان از بانوان باشد به پيشنهاد دبير انجمن و تصويب رئيس انجمن طبق دستورالعمل هيأت امناء.

 

تركيب اعضاي انجمن شهرستان به شرح زير مي باشد:

الف) فرماندار (رئيس انجمن)

ب) رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان (دبير انجمن)

ج) شهردار شهر مركز شهرستان.

د) رئيس شوراي اسلامي شهرستان.

ه) پنج نفر از اشخاص حقيقي و حقوقي كه حداقل يك نفر آنان از بانوان باشد به پيشنهاد دبير انجمن و تصويب رئيس انجمن طبق دستور العمل هيأت امناء.

 


تاريخچه مستند تأسيس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور

و تركيب اعضاي انجمن


تاريخچه تأسيس نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور

 

 

اولين قانون مستقل كتابخانه هاي عمومي در سال 1344 با تأكيد بر اداره كتابخانه هاي عمومي با محوريت هيأت امنا و انجمن هاي شهرستاني و تخصيص 5/1 در صد در آمد شهرداريها از تصويب مجلس وقت گذشت. اين قانون عليرغم اينكه كتابخانه هاي عمومي را دولتي نمي ديد تصريحي نيز نسبت به غير دولتي بودن آنها نداشت و حدود و اختيارات هيأت امنا را نيز مشخص نمي ساخت، اما در مجموع به لحاظ توجه به مديريت هيأت امنايي و تشكيلات كتابخانه ها و همچنين تخصيص 5/1 درصد از درآمد شهرداريها به اداره كتابخانه ها داراي نكات مثبتي نيز بود.

متاسفانه به واسطه قانون بودجه سال 1352 و برداشته شدن تكليف ياد شده از دوش شهرداريها، دست متوليان امور كتابخانه ها براي ايجاد حركت هاي بنيادين بسته شد. از اين رو با واگذاري مسئوليت تأمين هزينه ها به دولت و نيز با توجه به شرايط حاكم و تحولات حادث شده در جامعه و جنگ تحميلي، حركت چشمگيري در عرصه كتابخانه هاي عمومي رخ نداد و اين مجموعه در پايان دهه اول انقلاب اسلامي به عنوان اداره كل كتابخانه هاي عمومي ادامه فعاليت داد.

با ورود به دهه دوم پس از پيروزي انقلاب اسلامي و به صورت مشخص از سال 1368، هيأت امنا مجدداً فعاليت خود را آغاز كرد. در اين برهه رشد كمي و ساخت و ساز كتابخانه ها را شاهد هستيم به گونه اي كه تعداد كتابخانه هاي عمومي از 511 باب در اين سال به 1584باب درسال 1383 و در نهايت به 1763 باب تا پايان سال 88 رسيد. در حال حاضر بيش از 831280 متر مربع فضاي كتابخانه هاي عمومي در كشورمان وجود دارد. به هر حال تنگناهاي مربوط به منابع مالي محدود، فقدان مجوز جذب نيروي انساني، وجود كتابخانه­هاي غير مصوب به دليل منع گسترش تشكيلات و مديريت غير منسجم بر اين مجموعه ها، لزوم ارائه لايحه جديد را از سوي دولت به مجلس مسلم ساخت و به لطف خداوند و تصميم مجلس محترم شوراي اسلامي قانون "تأسيس و نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي" در جلسه علني روز يكشنبه مورخ 17/12/82 مجلس شوراي اسلامي تصويب و در تاريخ 25/12/82 به تأييد شوراي نگهبان رسيد و كتابخانه هاي عمومي به "نهاد غير دولتي" تبديل شد.

 دلايل توجيهي ارائه لايحه قانون تأسيس و نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي كشور

 1-     كاهش تصدي گري دولت و افزايش مشاركت مردم در تأسيس و اداره امور كتابخانه­ها.

2-  تصويب جايگاه كتابخانه هاي عمومي و ارتقاي منزلت آنها از طريق تغيير ديدگاهها نسبت به كاركرد و نقش بنيادين كتابخانه ها بر روند تحولات فرهنگي و اجتماعي.

3-  دادن شخصيت حقوقي و هويت مستقل به دبيرخانه هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور، انجمن ها و كتابخانه هاي عمومي به عنوان نهاد عمومي غير دولتي.

4-  افزايش اختيارات هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور در زمينه هاي مختلف از جمله امور مالي، اداري و استخدامي.

5-     پيشنهاد تخصيص درصدي از درآمد شهرداريها و لزوم جذب منابع جديد.

6-  لزوم ارتقاي جايگاه اعضاي هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور و انجمن هاي استان و شهرستان و ضرورت بازنگري در حدود وظايف و اختيارات آنها.

 هيأت امناي كتابخانه هاي عمومي كشور با تركيب زير تشكيل مي گردد:

الف- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي(رئيس هيأت امنا).

ب- رئيس شوراي عالي استانها.

ج) معاون ذي­ربط از معاونت راهبردي رياست جمهوري اسلامي.

د- يك عضو از كميسيون فرهنگي به پيشنهاد آن كميسيون و تصويب مجلس شوراي اسلامي به عنوان ناظر.

ه- رئيس كتابخانه ملي.

و- پنج نفر از صاحبنظران و شخصيت هاي علمي، فرهنگي كشور كه حداقل دو نفر آنان را بانوان تشكيل دهند به پيشنهاد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و با حكم رئيس جمهور براي مدت چهار سال انتخاب مي شوند كه يك نفر از آنان به انتخاب وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان دبير كل هيأت امنا مسئوليت اداره امور دبيرخانه را به عهده خواهند داشت.

 انجمن كتابخانه هاي عمومي استان با تركيب زير تشكيل مي شود:

الف- استاندار (رئيس انجمن استان)

ب) مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان (دبير انجمن).

ج) رئيس سازمان آموزش و پرورش استان.

د) معاون برنامه ريزي استانداري.

ه) رئيس شوراي اسلامي استان.

و) چهار نفر از شخصيتهاي حقيقي يا حقوقي كه حداقل يك نفر آنان از بانوان باشد به پيشنهاد دبير انجمن و تصويب رئيس انجمن طبق دستورالعمل هيأت امناء.

 تركيب اعضاي انجمن شهرستان به شرح زير مي باشد:

الف) فرماندار (رئيس انجمن)

ب) رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان (دبير انجمن)

ج) شهردار شهر مركز شهرستان.

د) رئيس شوراي اسلامي شهرستان.

ه) پنج نفر از اشخاص حقيقي و حقوقي كه حداقل يك نفر آنان از بانوان باشد به پيشنهاد دبير انجمن و تصويب رئيس انجمن طبق دستور العمل هيأت امناء.

 

 
 
 



شنبه 15 اسفند 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

راهکارهای عملی برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در کودکان از دیدگاه دبیرکل در برنامه‌ی طلوع دانش

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نهمین حضور خود در برنامه طلوع دانش به ارائه راهکارهایی عملی برای نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در کودکان پرداخت.

   به گزارش لیزنا،‌ علیرضا مختارپور در برنامه طلوع دانش به طرح راهکارهایی عملی برای ترغیب کودک به کتابخوانی و نهادینه‌ سازی فرهنگ مطالعه برای کودکان پرداخت.

۲۰ نکته پیشنهادی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به شرح زیر است:

    1. به دلیل الگوپذیری شخصیت کودک، والدین باید در معرض دید کودک کتاب بخوانند.
    2. فضایی هرچند محدود، برای ایجاد کتابخانه‌ای کوچک در منزل پیش‌بینی شود، تا در ذهن کودک،‌ کتاب بخشی جدایی ناپذیر از زندگی او شود.
    3. در شرایط مناسب نور و دما برای کودک قصه بخوانید.
    4. قصه‌خوانی از روی کتاب انجام شود؛ بیان شفاهی و اتکای صرف به حافظه، مانعی در راه آموزش ارجاع و استناد به کودک است.
    5. کودک را در پیش‌بینی ادامه ماجرای داستان مشارکت دهیم؛‌ اینکار به رشد و تقویت خلاقیت در کودک کمک می‌کند.
    6. کودک را به تعریف داستان‌های خوانده شده در جمع‌های خانوادگی و دوستانه تشویق کنید.
    7. برای کتابخانه کودک تشخص قائل شوید؛ برای کتابخانه‌اش مُهر درست کنید، کتاب‌ها را صحافی کنید و... .
    8. از سلیقه کودک برای خرید کتاب استفاده کنید و  فرزند خود را در فرآیند انتخاب کتاب برای کتابخانه‌اش سهیم کنید.
    9. بُردن کودک به کتابفروشی،‌ کتابخانه، نمایشگاه کتاب و... در حافظه کودک خاطره خوشی به یادگار می‌گذارد.
    10. زمان مناسبی را برای قصه‌گویی انتخاب کنید؛ بهترین زمان قصه‌گویی برای کودکان، در سنین پیش از دبستان، هنگام خواب است؛ همچنین،‌ در مناسبت‌های خانوادگی، ملی، مذهبی و... برایش داستان‌هایی با مضامین مرتبط بخوانید؛ در روز تولد، قصه تولدش را بگویید؛‌ در ایام محرم،‌ نوروز،‌ یلدا و سایر مناسبت‌ها، داستان‌هایی متناسب با سطح سواد، ‌فهم و احساس کودک، برای او تعریف کنید.
    11. انتخاب لحن مناسب،‌ از نکات بسیار حائز اهمیت در قصه‌گویی است؛ چراکه "چون سروکار تو با کودک فتاد/ پس زبان کودکی باید گشاد"؛ استفاده از زبان کودکی به این معناست که لحن و صوت قصه‌گو کودکانه باشد، نه اینکه کلمات غلط تلفظ شود؛ چراکه استفاده از فرم نادرست کلمات،‌ در شیوه صحبت کردن کودک تأثیرگذار خواهد بود.
    12. استفاده از شعر در قصه‌ها، خواندن کتاب‌های شعر و کاربرد لحنی آهنگین و موزون در قصه‌گویی، ‌تأثیر مثبتی بر ذهن کودک می‌گذارد.
    13. برای پاسخ به س‍ؤالات کودک، در حین قصه‌گویی، بی‌حوصله نباشیم و به پرسش‌ها،‌ پاسخ دهیم.
    14. از کتاب به عنوان جایزه و هدیه استفاده کنیم؛ در صورت تمایل به خرید هدایای مادی،‌ کتاب را هم ضمیمه آن کنیم.
    15. از کودک بخواهیم درباره قصه‌ای که شنیده، تصاویری نقاشی کند.
    16. پس از خواندن یک قصه، با مشارکت اعضای خانواده، دوستان، وسایل منزل و... قصه را بازسازی کنیم و هر فرد،‌ به ایفای نقش یکی از شخصیت‌های داستان بپردازد؛ اینکار به تقویت حافظه کودک کمک می‌کند.
      1. از کودک بخواهیم یکی از شخصیت‌های داستان را انتخاب کند،‌ ما نیز شخصیت مقابل او شده و بازی کنیم.
      2. برای پاسخ به سؤالات کودک،‌ حتی اگر جواب را می‌دانیم به سراغ کتاب برویم، تا به او نشان دهیم که به منظور یافتن پاسخی مناسب برای یک پرسش باید به کتاب مراجعه کرد.
      3. کتاب‌های کودک را برایش نگهداریم؛ حتی اگر کودک تمایلی ندارد،‌ کتاب‌ها را در جعبه‌ای برایش نگاهداریم، چند دهه بعد این کتاب‌ها تداعی‌گر بهترین خاطرات او خواهد بود.
      4. با کتاب‌ها برای کودک خاطره بسازیم؛‌ اولین باری که کتابی را برای کودک می‌خوانیم گوشه‌ای از آن یادداشت کنیم که فرضاً "این کتاب برای اولین بار شب ۱۰ دی ۱۳۹۴ برای فرزندم که ۲ ساله بود، خوانده شد"؛ از کودک بخواهیم خط و یا نقشی ترسیم کند و مقابل آن یادداشت کنیم "خط کودک من شبی که این قصه را گوش داد"؛ علاوه بر این، رواج استفاده از ابزار تصویربرداری، کار را آسان کرده،‌ می‌توانیم از کودک با کتابش عکسی بگیریم و تاریخ مطالعه را یادداشت کنیم. 

     دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با تأکید بر اینکه موارد مطرح شده تنها قالب و ملزومات ظاهری را دربر می‌گیرد، صحبت در خصوص محتوا، کتاب مناسب نسبت به سن،‌ جنس و سطح سواد و نیز چگونگی انتخاب آن را به جلسات آتی این برنامه موکول کرد.

     در ادامه مختارپور با معرفی کتاب «دختر پرتقال» نوشته یوستین گردر، درباره نویسنده این اثر گفت: یوستین گردر متولد ۱۹۵۲، نویسنده‌ای نروژی و معلم فلسفه است. در آثار این نویسنده، ‌افکار فلسفی به زبانی ساده و روان آمده است. «زندگی کوتاه است»، «مایا» و «دنیای سوفی» که به بیش از ۵۰ زبان دنیا ترجمه شده است، از جمله آثار مشهور وی می‌باشد. در حال حاضر سه ترجمه از این کتاب در بازار نشر موجود است؛‌ ترجمه مهرداد بازیاری از سوی انتشارات هرمس؛ ترجمه مهوش خرمی‌پور از سوی انتشارات کتابسرای تندیس؛ و ترجمه امید اقتداری از سوی انتشارات تهران.

     وی افزود: «دختر پرتقال»، رمانی ۱۶۰ صفحه‌ای است، که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. این کتاب روایت گر ‌داستان گئورگیوس، پسر پانزده ساله ایست که پدرش را از دست داده و ۱۱ سال پس از مرگ پدر،‌ دفترچه یادداشت او را پیدا می‌کند. پدر که در این دست نوشته‌ها گئورگیوس را مورد خطاب قرار داده است، از خاطره آشنایی با دختر پرتقال (دختری که در دستانش پاکتی از پرتقال بود) برایش می‌گوید؛ در خلال این داستان مسائلی همچون مفهوم زندگی، سرمنشأ انسان و آغاز و انجام زندگی بشر، با نثری شیرین و لطیف،‌ به دور از پیچیدگی‌های مباحث فلسفی بیان شده است.

 

 




دو شنبه 3 اسفند 1394
ن : سهيلا آقايي كلشتري

كتابخانه عمومي كلشتر فرارسيدن ايام شهادت بزرگ بانوي اسلام( فاطمه زهرا (س)) را تسليت عرض مي نمايد. 

 

 

 

 





تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان كتابخانه عمومي روستاي كلشتر و آدرس keleshterlibrarypl.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.